עמוד זה מספק מידע בסיסי – על ביופידבק ושימושיו. רקע מדעי וקליני יותר נמצא בשער הכניסה למטפלים.

ביופידבק היא שיטה טיפולית העוזרת לאדם להשיג שליטה טובה יותר על גופו.

ביופידבק מספק לנו יכולת להתגבר ולהשיג שליטה על תגובות וחרדות, שעד כה לא היה לנו שליטה עליהן, ומאפשר התמודדות עם תנאי לחץ ובעיות גופניות ונפשיות שונות. כגון:

  • כאבי ראש
  • לחץ דם
  • הפרעות קשב וריכוז (ADHD)
  • לחץ וחרדה
  • פחד מטיסה
  • חרדת קהל
  • חרדת בחינות
  • נפגעי חרדה (פוסט-טראומה, PTSD)
  • הפרעות אכילה
  • הזעת יתר

.

.

למי זה בעצם מתאים?

ביופידבק היא שיטה טיפולית, המשולבת כחלק מטיפול פסיכולוגי ופסיכותרפי "רגיל". אבל לא רק-

ביופידבק הינה טכניקה המשפרת איכות חיים גם לטובת "אנשים בריאים". שימוש בביופידבק עשוי לשפר את איכות החיים ואת איכות התפקוד והביצועים למגוון אוכלוסיות:

  • מנהלים
  • אנשי קריירה
  • ספורטאים
  • אנשי צבא
  • סטודנטים
  • ילדים ובני נוער
  • ולכל מי המעוניין לשפר את איכות חייו…

מה הרעיון מאחורי הביופידבק?

עיקרו של הביופידבק מבוסס על עקרונות למידה והתניה: על ידי קבלת משוב רציף ("פידבק") על תגובותיו הפיזיולוגיות("ביו"), לומד האדם להפחית את פעילות המערכת הסימפתטית הכרוכה בעוררות יתר, להפעיל את המערכת הפרה סימפתטית הקשורה ברגיעה זאת ע"י מדידה של התגובות הפיזיולוגיות באמצעות מכשור אלקטרוני המודד את הפעילות החשמלית של העור ונותן משוב לתפקודים אלו.

שיטת זו היא מעין " מראה פסיכופיזיולוגית" המשקפת לאדם את ביטוייהן הגופניים של תגובותיו הנפשיות, דבר שיאפשר לו ויסות טוב יותר של רגשותיו והתנהגותו.

איך זה בעצם עובד?

טכנולוגיית הביופידבק, המאפשרת קבלת מדדים פיזיולוגים מן האדם, ובכלל זה חיבור אלקטרודות למוחו של המטופל (באופן שאינו פולשני), מדידית גלי מוח, מדידת הולכה חשמלית ועוד מגוון מדדים שונים מגופו של המטופל.

הציוד הממוחשב מאפשר לקבל מידע עדכני מדויק ואובייקטיבי על תהליכים פיזיולוגיים המתרחשים ברגע נתון בגופו. האדם יכול לקבל מידע על תגובותיו הגופניות כמו: דופק לב, קצב נשימה, מתח השרירים, פעילות מוחית וכדומה. טכנולוגיית הביופידבק מאפשרת הצגת מדדים אלו באופן פשוט ונגיש, בעזרת מחשב ביתי רגיל, וקבלת חיוויום מיידים מגופו של המטופל.

בשונה ממדידה פשוטה של חום הגוף, לחץ דם או דופק אשר אינן רצופות ומפורטות, בביופידבק מתקבל אינפורמציה רצופה במידה כזו המאפשרת ללמוד ממנה על תהליכים בגוף.

הביופידבק, מבוסס על מדידה רציפה ומדויקת של שינויים קטנים בגוף תוך כדי התרחשותם. תוצאות המדידה הרציפה הזה הם המשוב, המוצג למטופל בדרך ברורה וקלה להבנה בדרך התרחשותם. בדרך זו ניתן ללמוד לשנות את התהליכים ולהשפיע עליהם בזמן אמיתי, תוך כדי פעילות. הביופידבק מהווה עבור המטופל מקור מידע  העוזר לו "לראות" ו"לשמוע" תהליכים גופניים להם אינו מודע בדרך כלל. כך ניתן לקבל מידע ברור ורציף על פעילות השרירים, דופק, הזעה, שינוי טמפרטורה, נשימה ודפוס גלי מוח. המחשב מתרגם את המידע הזה לצליל או לתמונה אשר יוכלו להיות מובנים ע"י המטופל.

השיטה מבוססת על שלושה תחומים עיקריים:

  1. הרפואה – הביולוגיה
  2. הפסיכולוגיה
  3. הטכנולוגיה

ניתן לטעון, בצורה פשטנית, כי יעדה של שיטת טיפול זו הוא לגייס תהליכים נפשיים, ומנטאליים לוויסות תפקודים גופניים. למעשה התמונה מורכבת יותר, שכן השגת איזון רצוי בתפקוד הגופני עשוי מצידו לקדם את הפרט לרגיעה או רווחה פסיכולוגית רבה יותר. מכאן כי אנו עוסקים בתחום שמטרתו להסתייע באמצעים טכנולוגיים-מודרניים להעמיק את ההבנה בסוגיה עתיקת היומין של קשרי הגומלין בין הגוף לנפש, ובהתאם לגבש אמצעי ריפוי למגוון רחב של בעיות.

שיטת הביופידבק משמשת כיום לטיפול בבעיות רפואיות ופסיכולוגיות כאחד. בעיות רפואיות שכיחות בהן נעזרים בביופידבק כוללות חלק נכבד מן המחלות הקשורות עם מתח ולחץ: כאבי ראש, מיגרנות, לחץ דם, אולקוס, אסטמה ועוד. בנוסף לכך, שימוש בביופידבק נפוץ כאמצעי לטיפול בבעיות פסיכולוגיות בעלות שהינן בעלות תסמינים פיזיים בולטים כגון: פוביות, הפרעות פאניקה והפרעת דחק פוסט-טראומטית. הנחת היסוד היא כי באמצעות המשוב הביולוגי משיג האדם שליטה עצמית, שתאפשר לו לשלוט על הופעת הסימפטום, גם מבלי לנסות ולפענח את הבסיס האטיולוגי של הפרעה ממנה הוא סובל.

הבסיס העומד מאחורי טכנולוגיית הביופידבק הינו בסיס ביולוגי הנשען על מנגנונים ביולוגים כגון מנגנון תגובה הישרדותי. מנגנון תגובה הישרדותי התפתח על מנת לפרש ולהעריך את מידת הסכנה ולהפעיל – ע"י מע' העצבים האוטונומית והמע' האנדוקרינית – מערכת שלמה של תגובות מיידיות בהתאם. אם נחווית תחושת איום על שלמות הפרט, יש אקטיבציה מיידית של המערכת הסימפתטית לתגובת "הלחם או ברח", וההיבטים הפיזיולוגיים של החרדה ניתנים למדידה. (עליה במתח שרירים, מוליכות חשמלית של העור, עליית לחץ דם וקצב הלב, היפרוונטילציה.) בחלוף תחושת האיום תתכן רגיעה: המערכת הפאראסימפתטית נכנסת אז לפעולה ויש התאוששות וירידה במדדים הפיזיולוגים.

תחום הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי בעזרת משוב הוא כלי טיפולי שנועד לעזור למטופל להגביר את תחושת השליטה על גופו, מחשבותיו ורגשותיו, והוא צמח בעקבות ניסויים בהתניית תגובות הנלמדות ע"י חיזוקים, מתוך אמונה שהאדם הוא יצור לומד, וניתן להקנות לו כלים קוגניטיביים והתנהגותיים שיקלו על הסבל בחייו ויעצימו תחושת רווחה ו-well being.

ריכוז מאמרים לקהל הרחב: