איך להפוך לפסיכותרפיסט אינטגרטיבי (ומצליח…): כלים דינמים למטפל קוגניטיבי התנהגותי

ד"ר ארנון רולניק וצוות הקליניקה שלו

למדתלמדת ביופידבק– מה הלאה? איך הופכים לפסיכותרפיסט ואיך בונים קליניקה

הקורס מיועד לסייע למטפלים ביופידבק להעמיק ולהרחיב את היכולת הטיפולית שלהם.

להעמיק כלומר לאפשר טיפול גם במצבי חיים מורכבים יותר בהן הבעיה הנה מוגדרת פחות. הכוונה היא ללמד עקרונות של חשיבה דינמית שיאפשרו למטפל מגע עם חלקי נפש עמומים יותר שדורשים שיחה שונה מהדיאלוג הסוקרטי המוכר. נעסוק בשאלת הקשר הטיפולי. מהו מקומו של הקשר בין מטופל למטפל בתוך הטיפול, איזו תרומה עשויה להיות לו להשגת מטרות הטיפול, איך מעמיקים את הקשר בטיפול ואיך רוקדים את הריקוד העדין של אינטימיות בתוך גבולות. מה משמעותם של יחסי העברה והעברה נגדית בחדר הטיפולים וכיצד הם עשויים לעזור לכם להבין את המטופל ואת המצב הרגשי-מחשבתי-תחושתי-התנהגותי בו הוא נמצא ב- "here and now". מטרת העמקה זו תהיה לא רק לטפל טוב יותר אלא גם לסייע גם במצבים בהם המטפל הקוגניטיבי התנהגותי עשוי להיות מאוד שיטתי אבל לאבד בכך גם חלק אחר של המטופל הזקוק ל"דיבור אחר".

ההשערה המרכזית שלנו היא שהמטפל שמכיר כבר ביופידבק אין לו צורך בלימוד טכניקה חדשה וגם לא בתאוריה אחרת. מטרת קורס זה תהיה ללמד את המטפל הקוגניטיבי להתנסות באומנות הסינכרון: מהו סוד ה"טיימינג" הנכון בתגובה. מתי להנהן, ומתי לשאול, מתי להגיב ומתי לשתוק? כחלק מהקורס אנו נצפה בסרטים של מטפלים מובילים וננסה ללמוד מהם את ה"אומנות הסודית" של הסינכרון.

חלק אחר של הקורס יהיה מבוסס על התנסות בפועל בסיטואציה של טיפול. לעיתים נזמין אתכם להקליט תגובות טיפוליות שלכם ונדון בהם ביחד; לעיתים ניצור בחדר משחק תפקידים בו ננסה לנתח את מגוון התגובות העומד בפני המטפל ולדון ביתרונות ובחסרונות של כל תגובה.

בחלק של ההרחבה – ננסה להכיר לכם סוגיות של התערות בעולם הפסיכותרפיה בישראל. נכיר הגופים המרכזים העוסקים בטיפול ונדון באפשרויות להשתלב בהם. כשלב אחרון ולא פחות חשוב, נלמד את "אומנות הבולטות". כיצד תביאו את עצמכם לנוכחות בעולם הטיפולי מה שיאפשר לכם גם לגייס מטופלים. במלים אחרות נלמד כיצד "לעשות רוח" באופן  שיאפשר לכם להכיר ולהיות מוכרים כפסיכותרפיסטים

ד"ר ארנון רולניק הוא פסיכולוג קליני, בעל רקע במספר אסכולות בפסיכותרפיה. הוא נושם חשיבה ביולוגית (מחבר הספר "ביופידבק"), אך גם דינמית (בוגר תוכנית הדברות של המכון האנליטי).  הוא מדריך בטפול קוגניטיבי התנהגותי. ארנון מחובר מאוד לעמדה הומניסטית-אקזיסטנציאלית מחד ומתעניין ביהדות שבו מאידך. הוא מסרב להיות מתוייק לכל זרם שהוא, ועוסק רבות בשלוב של ידע מבוסס מחקר עם אומנות הקשר הבין אישי. ארנון מנהל קליניקה פרטית עם כתריסר מטפלים אשר צוות נבחר שלהם יסייע בהעברת הסדנה.

הקורס יתקיים  בבית סוראסקי תל השומר  החל מה 10/10/2013 ויסתיים ב  9/1/14 בימי חמישי בין השעות  14:15   ועד 16:45 14 מפגשים שהם 42 שעות לימוד.

לפרטים פנו יערה שני arnonsclinic@gmail.com

הקורס יוכר לגמול השתלמות. עלות הקורס 2400 ₪.