ד"ר ארנון רולניק, פסיכולוג קליני

(מתוך הספר "משוב ביולוגי היזון חוזר וחזרה לאיזון")

 השימוש בביופידבק שכיח בטיפול בכאבי ראש. אף כי הטיפול מבוסס על מחקר מדעי עשיר והוכח כיעיל מאד, הבסיס התאורטי העומד בבסיסו עדיין איננו ברור דיו.

 

כאבי ראש כרוניים שכיחים ביותר: 76% מן הנשים ו- 57% מן הגברים מדווחים על אירוע של כאב ראש בתדירות של אחת לחודש לפחות. קרוב לשליש מן האנשים מדווחים על כאבי ראש חריפים הפוגעים בתפקודם.

אפשר לסווג את כאבי הראש על-פי מאפייניהם:

מיגרנה נחווית לעתים קרובות ככאב חד, כעין פעימות בצד אחד של הראש. תכופות המיגרנה מלווה בתסמינים נוספים, כגון: בחילות, הקאות, רגישות לאור או לרעש ועוד, ועוצמת הכאב עלולה לפגוע בתפקודו של החולה.

הכאבים השכיחים ביותר הם כאבי ראש תלויי מתח, הנקשרים למצבי לחץ רגשי, גופני או מנטלי (למשל חשיבה מאומצת). התופעה מתוארת ככאב מתמשך ומתון בעוצמתו, התוקף בדרך-כלל את שני צדי הראש באזורי המצח, הרקות או החלק האחורי של הראש והצוואר, ולרוב אינו מלווה בתסמינים נוספים.

הבחנה זו בין שני סוגי כאבי הראש אינה מוחלטת, ולעתים קיימים מאפיינים מעורבים.

 

במשך שנים נתפשה המיגרנה כנובעת מבעיות וסקולריות בשלב ראשון מתכווצים כלי דם בראש, וכך מצומצמת אספקת דם לאזור (תהליך המלווה לעתים בסימנים "מבשרי" מיגרנה, כגון בחילה או הפרעות ראייה), ובהמשך מתרחבים כלי הדם ומתחילים הכאבים החזקים.

בשנים האחרונות החלו להבין כי מיגרנה קשורה לגורמים עצביים ופסיכוביולוגיים, למשל, רעב, עייפות, מצבים הורמונליים שונים ולחצים פסיכולוגים עלולים לעורר כאבי ראש. כלומר, מדובר בתופעה מורכבת, המערבת תפקודים שונים של מערכת העצבים המרכזית ופעילות של מעבירים-עצביים (נוירוטרנסמיטרים) הקשורים בתחושת כאב (למשל סרוטונין). כאשר אחד או יותר מבין הגורמים המוזכרים עוברים סף מסוים, מתרחבים כלי דם, ומופרשים חומרים היוצרים תחושת כאב.

 

מכיוון שנמצא שהמיגרנה קשורה להרחבת נימי דם ולהיצרותם, הוצע לטפל בה בביופידבק הקשור בוויסות זרימת דם, המבוסס על מדד טמפרטורת עור. ההשערה הייתה כי היכולת לווסת את זרימת הדם הפריפרית (בגוף) תשפיע על ייצוב זרימת הדם בראש. מחקרי הערכה מלמדים כי שיטת הטיפול יעילה מאוד, ומדוּוחת הקלה של 55-45% בעוצמת המיגרנה ובשכיחותה.

 

כאבי ראש תלויי מתח נתפשו כקשורים במתח שרירים גבוה מדי באזור הקרקפת והצוואר. לפיכך הוצע טיפול המבוסס על שליטה ב- EMG בחלקי ראש שונים. הטיפול מבוסס על מדידת פעילות השרירים בעיקר באזורי הקרקפת והמצח, לצורך קבלת משוב המסייע בתרגול הפחתת מתח השרירים. הטיפול בכאבי ראש תלויי מתח נבחן בעשרות מחקרים מבוקרים, שעל-פיהם  קיימת הפחתה של 57-46% בעוצמת כאבי הראש ובשכיחותם.

 

באופן פרדוקסלי התברר, כי חרף יעילות הטיפול בביופידבק המבוסס על מתח שרירים, אין הוכחה חד-משמעית לכך שמתח שרירים בקרב הסובלים מכאבי ראש תלויי מתח גבוה מן הנצפה באוכלוסייה הרגילה. אם כן, נראה כי שני סוגי כאבי הראש מטופלים בהצלחה בביופידבק, אך הבסיס התאורטי של מנגנון הפעולה בטיפול אינו נהיר לגמרי. ייתכן כי השפעת הביופידבק אינה נקודתית ומסוימת (שינוי מתח השרירים), כי אם גלובלית ורחבה יותר ופועלת על גורמים שונים הקשרים לתופעה, כמו משתנים פסיכולוגיים או ויסות העוררות הפיזיולוגית.