אנו עוסקים בתחום המחלות או ההפרעות הנכללות תחת השם הרחב יותרStress-Related Disorder  מדובר בסדרה רחבה של הפרעות המעוררות או מתחזקות בתנאים של לחץ. ההפעלה הסימפטטית המוגברת הוכחה כמרכיב מרכזי בתופעות אלו. בין ההפרעות הרלוונטיות נזכיר את הבאות: יתר לחץ דם, כאב כרוני, כאבי ראש, תסמונת המעי הרגיז, אינסומניה, אסטמה, קוליטיס אולצרוסה, כרון, כיב, מחלות אוטואימוניות, אקזמה, דרמטיטיס אטופית, הלופציה אראטה ועוד. תופעות אלו משיקות להפרעות המסווגות כפסיכיאטריות כגון Somatization Disorder והיפוכונדריה. להפרעות אלו ניתן להוסיף את אכילת היתר והעישון שהם ללא ספק התנהגויות הקשורות בלחץ ומהוות בעצמן גורם סיכון מרכזי. במקרים כאלו ברור לרופא כי יש עדיפות לטיפול שיאפשר וויסות של עוררות היתר האוטונומית, ושנוי אורח חיים. השמוש בכדורי הרגעה למינהם או ב SSRI הוא נפוץ אך אינו מומלץ, הפנייה לטיפול פסיכיאטרי/פסיכולוגי מרתיעה לעיתם, ודורשת בד"כ סדרה של טיפולים לא קצרה של טיפולים.

רופא המשפחה ממליץ למטופל במצבים כאלו "לנסות להרגע", ולשנות את אורח החיים שלו. המלצה זו אף שמוצדקת, אינה מביאה בד"כ לתוצאות המקוות. שנוי דפוסי חיים, ודרכי חשיבה והתנהגות הנם קשים מאוד ולא יקרו בד"כ מעצמם. המטופל ירגיש לעיתים קרובות מתוסכל מכך שהרופא לא "נתן לו משהו" כנגד הבעיה. מקרים אלו ימשיכו אם כן להגיע לרופא, שבאין ברירה ימצא עצמו מעביר אותם סדרה של בדיקות יקרות ולעיתים מיותרות שבד"כ רק יעלו את הלחץ של המטופל.

הפתרונות

קיימת הסכמה בספרות כי טכניקות שונות החל מהיפנוזה, טכניקות נשימה, והרפיית שרירים, וכלה בדמיון מודרך יכולות לסייע בפיתוח יכולות ויסות עצמי . אולם לעיתים רחוקות מתקשים המטופלים להתמיד בבצוע התרגול לאורך זמן.  טיפול ביופידבק הוכח כיעיל לסדרה רבה של הפרעות מהסוג המוזכר לעיל. ביופידבק (או משוב ביולוגי) הנה שיטת התערבות פסיכופיזיולוגית שמטרתה לסייע לאדם להשיג שליטה על תגובות פיזיולוגיות בלתי רצוניות של גופו, באמצעות תהליך למידה הדרגתי המבוסס על מתן משוב אודות תפקודים אלו. התפקוד הפזיולוגי נמדד בעזרת מכשור אלקטרוני מתקדם, המספק לפרט מידע מדוייק על התהליכים המתרחשים בגופו, באופן רציף, בזמן אמיתי ובצורה נוחה לקליטה. המטרה המרכזית היא לשפר את השליטה על תגובות פיזיולוגיות העלולות לגרום או להחריף בעיות בריאותיות. חלק ניכר מההפרעות שצוינו לעיל ניתן לטיפול באמצעות משוב ביולוגי. בטבלה המצורפת למסמך זה אנו מציינים את הבעיות העיקריות שיש אישוש מחקרי ליעילות הטיפול בהן. ניתן לראות כי המחקר לגבי הפרעות שכיחות כמו כאבי ראש, יתר לחץ דם, כאב כרוני והפרעות חרדה מראה על יעילות גבוהה של הביופידבק בטיפול בהפרעות אלו.